BAB 1 :Sejarah Dan Kita
1.Pengertian Sejarah
1. syajaratun-pohon,salasilah, keturunan, asal-usul,riwayat
2. Ibn Khaldun – perubahan pada sifat masyarakat
3. Herodotus – tindakan manusia
4. Muhd. Yusof Ibrahim – rekod peristiwa yg berlaku.
5. penyelidikan
2.Ciri-ciri Sejarah
a) Fakta yang tepat dan benar.
-准确和真实的事实
b) Penting dan bermakna.
-重要和意义
c) Sebab dan akibat.
-因果
3. Sumber Sejarah
Ciri Sumber Pertama/Sumber Primer.
i. fosil, artifak dan keterangan lisan.
-化石,文物和口头证据
ii. Belum diolah dan dicetak
-没有被处理和打印
iii. Masih asli dan belum ditafsir.
-还是原始和没被解释
iv. Contoh: fail rasmi jabatan, surat peribadi,
-例子:部门的官方文件,私人信件
Ciri Sumber Kedua/Sumber Sekunder.
i. bahan bertulis
-书面材料
ii. Diolah dan dicetak.
-处理和打印
iii. Disebarkan kepada umum.
-向公众传播
iv. buku, majalah, jurnal, akhbar dan risalah.
-例子:书,杂志,刊物,报纸和信息
4.Kaedah Pengkajian Sejarah
a) Kaedah lisan.
1. diperoleh secara terus
-直接获得
2. melalui ucapan, penceritaan, perbualan
-通过演讲,讲故事,谈话
3. Maklumat berkait dgn mitos, legenda, dongeng, puisi.
-神话,传说,寓言,诗歌相关信息
4. Kelemahan - wujudnya unsur tokok tambah
-弱点 - 夸张的元素
5. Kesan kemajuan sains dan teknologi kaedah pandang dengar digunakan. Cth: televisyen
-科技进步视听手段的影响。例如电视
b) Kaedah bertulis.
1. sumber yang ditulis, dilakar atau dipahat
-资源写入,绘制或雕刻
c) Kaedah arkeologi
1. kajian saintifik.
-科学研究。
2. Cabangnya - angkasa lepas, maritim dan gali cari
-分行 - 空间,海上搜索与探索
3. ketetapan usia bahan disahkan melalui kajian saintifik seperti pentarikhan radiocarbon.
-放射性碳测年的科研材料证实了年龄的分辨率
5.Pentafsiran Sejarah
1. Tafsiran menjadikan peristiwa bermakna
-有意义的事件的解释
2. Sejarawan mencari jawapan
-历史学家找到答案
3. Tafsiran tepat memerlukan penyelidikan
-准确的解释需要研究
4. Tafsiran mungkin berbeza antara sejarawan.
-解读历史学家之间可能会有所不同。
5. Tafsiran berbeza disebabkan pandangan berlainan
-由于不同的看法的不同诠释
6.Tujuan mempelajari Sejarah
1. ilmu pengetahuan.
-知识
2. Ketahui kepentingan sesuatu peristiwa
-了解事情的重要性
3. Fahami sejarah tamadun awal bangsa
-了解早期文明种族的历史
4. Lahir perasaan jati diri yang tinggi
-出生自我认同意思
5. Bentuk keperibadian bangsa
-人格形状的人
6. Ketahui pemimpin dan tokoh negara
-了解领导和国家
7. hargai jasa dan pemimpin negara masa lalu dan kini
-有价值的服务和国家领导人的过去和现在
8. Sikap berhati-hati agar tidak mengulangi kesilapan
-小心,以免重蹈覆辙
9. Merangka wawasan masa depan
-制定对未来的憧憬
7.Faedah mempelajari sejarah.
1. Panduan perbaiki kesilapan
-引导改善错误
2. perangsang memajukan negara
-兴奋剂发展中国家
3. ingati zaman keagungan kita
-记得时间的伟大
4. Pupuk semangat patriotisme
-培养爱国精神
5. Berbangga menjadi rakyat Malaysia
-感到自豪的是马来西亚的人民
没有评论:
发表评论