2013年7月13日星期六

SEJARAH FORM 1 BAB 1

BAB 1 :Sejarah  Dan Kita


1.Pengertian Sejarah
1. syajaratun-pohon,salasilah, keturunan, asal-usul,riwayat
2. Ibn Khaldun – perubahan pada sifat masyarakat
3. Herodotus – tindakan manusia
4. Muhd. Yusof Ibrahim – rekod peristiwa yg berlaku.
5. penyelidikan
2.Ciri-ciri Sejarah
a) Fakta yang tepat dan benar.
   -准确和真实的事实

b) Penting dan bermakna.
   -重要和意义

c) Sebab dan akibat.
   -因果
3. Sumber Sejarah
Ciri Sumber Pertama/Sumber Primer.

i. fosil, artifak dan keterangan lisan.
 -化石,文物和口头证据

ii. Belum diolah dan dicetak
 -没有被处理和打印

iii. Masih asli dan belum ditafsir.
 -还是原始和没被解释

iv. Contoh: fail rasmi jabatan, surat peribadi,
 -例子:部门的官方文件,私人信件

Ciri Sumber Kedua/Sumber Sekunder.
i. bahan bertulis
 -书面材料

ii. Diolah dan dicetak.
 -处理和打印

iii. Disebarkan kepada umum.
 -向公众传播

iv. buku, majalah, jurnal, akhbar dan risalah.
 -例子:书,杂志,刊物,报纸和信息

4.Kaedah Pengkajian Sejarah
a) Kaedah lisan.
1. diperoleh secara terus
   -直接获得

2. melalui ucapan, penceritaan, perbualan
  -通过演讲,讲故事,谈话

3. Maklumat berkait dgn mitos, legenda, dongeng, puisi.
  -神话,传说,寓言,诗歌相关信息

4. Kelemahan - wujudnya unsur tokok tambah
  -弱点 - 夸张的元素

5. Kesan kemajuan sains dan teknologi kaedah pandang dengar digunakan. Cth: televisyen
  -科技进步视听手段的影响。例如电视

b) Kaedah bertulis.

1. sumber yang ditulis, dilakar atau dipahat
  -资源写入,绘制或雕刻

c) Kaedah arkeologi

1. kajian saintifik.
  -科学研究。

2. Cabangnya - angkasa lepas, maritim dan gali cari
  -分行 - 空间,海上搜索与探索

3. ketetapan usia bahan disahkan melalui kajian saintifik seperti pentarikhan radiocarbon.
  -放射性碳测年的科研材料证实了年龄的分辨率

5.Pentafsiran Sejarah

1. Tafsiran menjadikan peristiwa bermakna
  -有意义的事件的解释

2. Sejarawan mencari jawapan
   -历史学家找到答案

3. Tafsiran tepat memerlukan penyelidikan
   -准确的解释需要研究

4. Tafsiran mungkin berbeza antara sejarawan.
   -解读历史学家之间可能会有所不同。

5. Tafsiran berbeza disebabkan pandangan berlainan
   -由于不同的看法的不同诠释

6.Tujuan mempelajari Sejarah

1. ilmu pengetahuan.
  -知识

2. Ketahui kepentingan sesuatu peristiwa
   -了解事情的重要性

3. Fahami sejarah tamadun awal bangsa
   -了解早期文明种族的历史

4. Lahir perasaan jati diri yang tinggi
   -出生自我认同意思

5. Bentuk keperibadian bangsa
   -人格形状的人

6. Ketahui pemimpin dan tokoh negara
  -了解领导和国家

7. hargai jasa dan pemimpin negara masa lalu dan kini
   -有价值的服务和国家领导人的过去和现在

8. Sikap berhati-hati agar tidak mengulangi kesilapan
   -小心,以免重蹈覆辙

9. Merangka wawasan masa depan
   -制定对未来的憧憬

7.Faedah mempelajari sejarah.

1. Panduan perbaiki kesilapan
   -引导改善错误

2. perangsang memajukan negara
   -兴奋剂发展中国家

3. ingati zaman keagungan kita
   -记得时间的伟大

4. Pupuk semangat patriotisme
   -培养爱国精神

5. Berbangga menjadi rakyat Malaysia
   -感到自豪的是马来西亚的人民

没有评论:

发表评论